«ԱԶԳ» ՕՐԱԹԵՐԹ

https://www.azg.am | WAP | WAP-CULTURE

#202, 2004-11-12 | #203, 2004-11-13 | #204, 2004-11-16


ԻՆՉԻ ԵՆ ԿՈՉՎԱԾ ԿԱՄ ՈՐՔԱՆՈՎ ԵՆ ՎՍՏԱՀԵԼԻ ԸՆՏՐՈՎԻ ՄԱՐՄԻՆՆԵՐԸ

Նրանց եւ բնակչության միջեւ խոր տարանջատում կա

ԿԱՐԻՆԵ ԴԱՆԻԵԼՅԱՆ

2004 թվականի հոկտեմբերի վերջին «Ազգ» օրաթերթի պատվերով անցկացված հեռախոսային սոցիոլոգիական հարցումը նպատակ ունի բացահայտել ընտրությունների միջոցով իշխանության անցած մարդկանց` Ազգային ժողովի պատգամավորների եւ տեղական ինքնակառավարման ոլորտում` համայնքային ավագանու հանդեպ բնակչութան վերաբերմունքը:

Հեռախոսային սոցիոլոգիական հարցումն իրականացրել է Է. Զավարյանն իր մշակած ավտոմատացնող տեխնոլոգիայով:

Հարցումն անցկացվել է Երեւանի 4 խոշոր համայնքների` Կենտրոն, Արաբկիր, Մալաթիա-Սեբաստիա, Նոր Նորք, 500 հոգու շրջանում:

«Որեւէ հարցով դիմել կամ հանդիպե՞լ եք խորհրդարանի պատգամավորի հետ ընտրություններից հետո» հարցադրմանը պատասխանել է միայն 408 մարդ, մնացածները հրաժարվել են պատասխանից:

1. Որեւէ հարցով դիմե՞լ կամ հանդիպե՞լ եք խորհրդարանի պատգամավորի հետ ընտրություններից հետո:

(Հարցվողների քանակըՙ 408)

Դժվարանում է պատասխանել20,5%
Դիմել եմ, բայց պատգամավորը չի օգնել51,2%
Դիմել եմ եւ պատգամավորն օգնել է82,0%
Դիմել եմ, բայց պատգամավորը չի պատասխանել82,0%
Մասնակցել եմ պատգամավորի հետ հանդիպմանը112,7%
Չեմ դիմել38293,6%
Չեմ հանդիպել39396,3%

Հարցվողներն այս հարցին պատասխանելիս ունեին բազմակի պատասխանի հնարավորություն: Այդ պատճառով պատասխանների տոկոսային գումարը գերազանցում է 100%-ը:

Պատգամավորին դիմածների (5,2 տոկոս) 24 տոկոսը որեւէ օգնություն չի ստացել: 38 տոկոսը դիմել է, եւ պատգամավորն օգնել է, մնացած 38-ը դիմել է, բայց պատգամավորը չի պատասխանել: Այսպիսով, տոկոսային հարաբերակցությամբ (24+38) հարցվածների գերակշիռ մասը` 62 տոկոսը հուսախաբ է եղել իր ակնկալիքներում:

Ընդամենը 11 մարդ (2,7 տոկոս) է մասնակցել պատգամավորի հետ հանդիպմանը, 393 մարդ ընդհանրապես չի հանդիպել:

Հարցվածների 40,9 տոկոսը (67 մարդ) «Անհրաժեշտության դեպքում կդիմեի՞ք պատգամավորին» հարցին բացասական պատասխան է տվել: Ավելի շուտ ոչ, քան թե այո, պատասխանել է 17,9 տոկոսը: 3,7 տոկոսը դժվարացել է պատասխանել: Ավելի շուտ այո, քան թե ոչ, պատասխանել է 10,5 տոկոսը (43 մարդ), դրական պատասխան է տվել 25,7 տոկոսը (105 մարդ):

Այս դեպքում եւս բացասական բնույթի պատասխանները տոկոսային հարաբերակցությամբ գերակշռում են դրականին` 58,8 (40,9+17,9) տոկոսը պատգամավորի` իրեն օգնելու պատրաստակամության վերաբերյալ որեւէ պատրանքներ չունի:

Պատգամավորների հանդեպ անվստահության դրդապատճառները փորձել է հետազոտել հարցախույզի հաջորդ հարցը` «Եթե չեն դիմում իրենց ընտրյալին, ապա ինչո՞ւ»:

Չեմ ճանաչում մեր պատգամավորին` պատասխանել է 9,1 տոկոսը (37 մարդ), չեմ վստահում` պատասխանել է 10,3 տոկոսը (42 մարդ), մատչելի չեն` պատասխանել է 11,3 տոկոսը (46 մարդ), չեմ հավատում, որ կօգնեն` պատասխանել է 35,5 տոկոսը (145 մարդ): Որեւէ մեկը դրական պատասխան չի տվել, մի նվազ քանակը` 0,3 տոկոս, հրաժարվել է պատասխանելուց, մնացածները բավարարվել են խուսափողական պատասխաններով` դիմելու անհրաժեշտություն չի լինի, ես իմ հարցերը ինքնուրույն եմ լուծում, չեմ ճանաչում մեր պատգամավորին եւ այլն:

Հարցախույզի երկրորդ փուլը վերաբերում է դարձյալ բնակչության դերակատարմամբ տեղական իշխանությունում հայտնված համայնքային ավագանուն: Դատելով ընդհանուր արդյունքներիցՙ համայնքային իշխանությունները անհամեմատ մատչելի են Ազգային ժողովի պատգամավորներից: Ավագանուն դիմածների 58,6 տոկոսը դրական պատասխան է ստացել, 24,1 տոկոսը դիմել է, բայց ավագանին չի օգնել, 17,2 տոկոսին ավագանին չի պատասխանել: Եվ չնայած ավագանու մատչելիության ցուցանիշն ավելի մեծ է (24,1+17,2), բացասական պատասխանները կազմում են 41,3 տոկոս (ԱԺ-ի 62 տոկոսի փոխարեն), այնուամենայնիվ, անհրաժեշտության դեպքում ավագանուն դիմելու ցանկությունը, նաեւ ցուցանիշները նույնն են, ինչ օրենսդիր օղակի ընտրյալների դեպքում է: Հարցվածների 39,2 տոկոսը (160 մարդ), ինչքան էլ դժվար վիճակում լինի, չի ապավինի ավագանուն, ավելի շուտ ոչ, քան թե այո է պատասխանել հարցվածների 17,9 տոկոսը: Հարկ եղած դեպքում ավագանուն դիմելու մտադրություն ունի 26,7 տոկոսը (109 մարդ), ավելի շուտ այո, քան թե ոչ է պատասխանել հարցվածների 11,5 տոկոսը (47 մարդ): Բացասական եւ դրական պատասխանների համամասնությունն այս դեպքում կազմում է 57,1 (39,2+17,9) եւ 38,2 (26,7+11,5): Հիշեցնենք, որ պատգամավորների դեպքում բացասական ցուցանիշը կազմում էր 58, 8 տոկոս, դրականը` 36,2:

Եթե պատգամավորների պարագայում 408 հարցվածներից 240-ը չէին դիմի նրան, ապա համայնքային ավագանուն նույն թվով հարցվածների 233-ը չեն դիմի: Համայնքային ավագանուն չի ճանաչում 10 տոկոսը (41 մարդ), չի վստահում 11 տոկոսը, չի հավատում, որ կօգնիՙ 35,8 տոկոսը, 9,1 տոկոսի համար նա մատչելի չէ: Մնացածները, ինչպես հարցման առաջին փուլում, խուսափողական պատասխաններ են տվել:

Դատելով հարցման վերջնական արդյունքներից, ընտրովի մարմինների հանդեպ բնակչության վերաբերմունքը բավական որոշակի է: Նրա կաշկանդվածությունն ու խուսափողականությունը բացահայտում է այն անհեթեթությունը, որ առկա է իշխանական մեխանիզմի ձեւավորման հիմքերում` փաստորեն հենց իր դերակատարմամբ, իր ձայների օգնությամբ են պատգամավորները կամ ավագանին հայտնվել իշխանության վերին օղակներում:

Այս հետազոտությունը արժեքավոր է իբրեւ հասարակության ընդերքում արմատներ ձգած ավելի խորքային երեւույթի` ընտրություններում ավանդույթի ուժ ստացած խախտումների ու կեղծիքների անմիջական արձագանք: Բնակչության մի ստվար զանգվածն ինքն էլ մասնակից կամ ականատես է եղել ընտրակաշառքների բաժանմանն ու ընտրախախտումներին: Մեղքի սեփական բաժինն ունենալով այդ գործընթացում, կարճ ժամանակում ապագա ընտրյալների հետ մտնելով արատավոր հարաբերությունների մեջ, հետո նույն արագությամբ մոռացվելով նրանցից, բնականաբար, չի կարող մեծ հույսեր կապել նրանց հետ: Մանավանդ որ հաղորդակցման անգամ նվազագույն փորձերը ձախողվում են:

Կա նաեւ այլ հանգամանք, որ բնակչության ու նրա ընտրյալների միջեւ տարանջատման խորացման արտաքուստ աննշմար, իրականում շատ կարեւոր գործոն է: Բնակչության մեծամասնությունն աղոտ պատկերացումներ ունի ե՛ւ օրենսդիր, ե՛ւ համայնքային ավագանու իրական անելիքների ու հնարավորությունների մասին: Ի դեպ, հարցախույզի ընթացքում հարցվածների ընդամենը 2 տոկոսն է խոստովանել իր անտեղյակության մասին:

ԱԺ պատգամավորի կոչումը իրապես օրենսդրական գործունեությունն է, ավագանունը` համայնքային խնդիրների քաջատեղյակությունը եւ դրանք տեղական գործադիրին` թաղապետարաններին հասցնելը: Դիմելով նրանց, բնակիչները փաստորեն ակնկալում են միջնորդական առաքելություն: Անձնապես պատգամավորը կամ համայնքի ավագանին որեւէ կոնկրետ խնդիր կարող են լուծել միայն պաշտոնական կամ ընկերային բնույթի միջնորդությունների մակարդակով, քանի որ, ի վերջո, գործադիրն է գործնական լուծում տալիս հասարակական խնդիրներին: Իսկ դրանք կարող են եւ հաջողվել, եւ` ոչ, քանի որ, ի վերջո, նրանք անմիջականորեն չեն զբաղվում այդ խնդիրներով: Եվ եթե պատգամավորը նվազագույն դեպքում գոնե ԱԺ հայտարարությունների, հարցուպատասխանի ժամին կարող է հնչեցնել խնդիրները, ապա ավագանու հնարավորություններն ավելի համեստ են: Թաղային համայնքները իրականում զուրկ են իշխանական մեծ գործառույթներից: Լիազորությունների ու պարտականությունների բաժանումների ժամանակ համայնքներին, ի վերջո, մնացին միայն աղբահանության ու ներհամայնքային ասֆալտապատումների գործառույթները: Որեւէ կրթական, առողջապահական կամ այլ բնույթի խնդիր նրանք գործնականում ի վիճակի չեն լուծել, քանի որ այդ իրավասությունները վաղուց բաժանվել են տարբեր նախարարությունների ու գերատեսչությունների միջեւ: Գաղտնիք չէ, որ իբրեւ սոցիալական աջակցության միակ արտահայտություն թաղապետարանները բավարարվում են միայն արդեն ավանդույթի ուժ ստացած ֆինանսական առձեռն օգնություններով:

Պատգամավորի կամ ավագանու անմիջական անելիքի ու կոչման վերաբերյալ բնակչության թյուր պատկերացումների առաջացման առաջին մեղավորները, այնուամենայնիվ, օրենսդիր ու տեղական ինքնակառավարման օղակներում հայտնված ընտրյալներն են: Ինչ խոստումներ ասես որ չեն տալիս իրենց ընտրողներին, ինչ ասես չեն գրվում նախընտրական բրոշյուրներում ու քարոզչության ժամանակ, միայն թե հասնեն նպատակին:

Զարմանալի չէ նաեւ բողոքների ու դիմումների կարուսելային արատավոր շրջապտույտը Ազգային ժողովից քաղաքապետարան, այստեղից` թաղապետարաններ, այստեղից` գզրոցները կամ լավագույն դեպքում` դեպի գործադիրի վերին կառույցները:

Իր ընտրյալների հանդեպ բնակչության վարքային մշակույթի հետաքրքրական առանձնահատկություններ երեւան հանող այս հարցումից, ի վերջո, կարելի է եզրահանգել, որ բնակչության եւ ընտրովի իշխանության ներկայացուցիչների միջեւ խոր տարանջատում է առկա:


© AZG Daily & MV, 2009, 2011, 2012, 2013 ver. 1.4