ԱԶԳ ՕՐԱԹԵՐԹ - ՄՇԱԿՈՒՅԹ #30, 2015-08-21 ԳՐԱԿԱՆ ԳՈՀԱՐ ԳԱԼՍՏԵԱՆԻ «ՏԱՆԻՔԻ ԴԱՐՊԱՍՆԵՐ» ԳԻՐՔԸԹորոս ԹՈՐԱՆԵԱՆ Հալեպահայ հանրաճանաչ գրող եւ հրապարակագիր, 120-ից ավելի գրքերի ու գրքույկների հեղինակ եւ հրատարակիչ Թորոս Թորանյանը օրերս մշտական բնակության համար վերադարձավ Հայաստան: Վերադարձավ ենք ասում, քանզի նա 8 թե՞ 9 տարի սովորել է Հայաստանում եւ ավարտել Բժշկական ինստիտուտը, ապա, Հալեպում որպես բժիշկ-անեսթեզիոլոգ աշխատելուն զուգընթաց կամ նախընթաց, տարին մի քանի եղել է Հայաստանում: Թորոսը վերադարձել է ընտանյոք հանդերձ, ավելի ճիշտՙ նրա ողջ ընտանիքըՙ դուստրը եւ որդին իրենց ընտանիքներով արդեն բնակվում են Երեւանում: Ուրեմն բարի վերադարձ ասենք սիրված մտավորականին եւ ընթերցենք իր առաջին հոդվածը տունդարձից հետո: Կէսօրն անցած էր, երբ ելայ Գրողներու տունէն ու Բաղրամեանով բարձրանալու պահուն ծառի մը շուքին տակ նստարան մը տեսնելովՙ նստայ ու կարդալ սկսայ: Քովէս անցան հարիւրաւոր հայեր: Այդքան շա՜տ էին հայերը... այո՛, շատ էին: Միտքս գիրքին էր, երբ յանկարծ մանկամարդ աղջիկ մը ստորակէտ մը դրաւ ընթերցումիս տողին ու խնդրեց ինծմէ 200 դրամ: Ունէի: Տուի: Ցաւ մը խոցեց սիրտս: Կա՞ն այդպիսիք... Չանցած հինգ վայրկեան, երբ աչքերս գիրքին տողերուն էին, բացականչութիւն մը բարի ցնցում մը առաջացուց հոգիէս ներս.- Թորանեան, դուք այստե՞ղ, այս ի՞նչ բարի անակնկալ: Խօսողը բանաստեղծուհի Գոհար Գալստեանն էր, իր կողքինՙ քոյրն ու աղջնակը: Երեքով արգելք եղան կանգնելուս ու բարի խօսքեր շռայլեցին հասցէիս: Ժամանակ մը առաջ ես գրախօսած էի բանաստեղծուհիին գիրքերէն երկուքը: Ես նստած, իրենքՙ ոտքի, երբ հազիւ հինգ վայրկեան ետք, երկու ծրար ի ձեռին մեզի մօտեցաւ մարդ մըՙ Գոհարին ճարտարապետ ամուսինը: Չորս հոգիՙ բանակ մը: Հանեցին զիս նստարանէն, որ տանին տուն: Մօտ էր տունը: - Ի՞նչ կը փափաքիք, սիրելի բարեկամ, դուք հազար բարով եկած եք Հայաստան... - Կէս բաժակ ջուր, ծարաւ եմ... - Կէս բաժակ ջուր հայաստանցու տան մէ՞ջ... Սեղանը բարիքներով լեցուեցաւՙ եղանակի պտուղներով, բլրացած ծիրանով: Եկ ու դիմացիր, Թորանեան, երբ այս բլուրին վրայ աւելցաւ բանաստեղծուհիին վեցերորդ գիրքըՙ «Տանիքի դարպասներ» : Խոստովանիմ, որ մեր այս հանդիպումը կարճ չտեւեց: Խել մը պատմութիւններ Սփիւռքէն, մանաւանդ Հալէպէն ու ողջ հայութենէն եղան մեր նիւթերը: Սակայն հոս այդ մասին չէ, որ պիտի խօսիմ: Հիմա նիւթս Գոհար Գալստեանի «Տանիքի դարպասներ» բանաստեղծական հատորին բովանդակութիւնն է: Գիրքՙ զոր կարդացի երկու անգամ- դուք պիտի ըսէքՙ հասցրի կարդալ, էջ 5-էն 217-րդը: Կարծէք ինքնակենսագրութիւն ըլլար ամբողջ գիրքը, աւելինՙ խոհագրութիւն, հագած բեհեզ ու ծիրանի, քանի այդ էջերը հեղինակութիւններ էին հայ կնոջ մը նրբահիւս միտքերուն ու մատներուն: Քիչ մը շատ էր վերին ուժերու հանդէպ հաւատքը բանաստեղծուհիին, որ ինծի յիշել տուաւ Մարաշի հայոց Ս. Աստուածածին եկեղեցին երկու հազար հոգիով խռնուիլը խնդրանք-աղաղակով մը.- Տէ՜ր, օգնէ մեզի, որ ազատինք թուրքին եաթաղանէն: Տէրը չօգնեց այդ 2000 հոգիին: Տէրը օգնեց թուրքին, որ բարձրացաւ Ս. Աստուածածին եկեղեցիին տանիքը ու գմբէթը քանդելով կրակ թափեց ներքեւիններուն գլխուն, որոնք դիւրավառ մոմի պէս այրեցան ողջ-ողջ: Ի՞նչ ընեմ, այդ պատկերը եկաւ, այդ հրդեհին բոցերը եկան աչքերուս դիմաց: Միթէ յանցաւ՞որ եմ: Չեմ կարծեր, գիտեմ նաեւ, որ Գոհարն ալ յանցաւոր չէ: Կը շարունակեմ կարդալ գողտիկ բանաստեղծութիւնները բանաստեղծուհիին: Գիրքՙ որ վեցերորդն է իր գրածներուն, բաժնուած եօթը գլուխներու: Եօթը գլուխ, բայց մէկ նիւթՙ մարդն ու հայրենիքը: Բոլորը կնոջական զեղուն գրիչով մը, մերթ օրհնութիւն այս մաղուող ընթերցողի յուզաշխարհին վրայ: Վարպետացեր է հեղինակուհին, երբեմն չկարենալով զսպել իր վարար յուզումները: Ահա այսպէս, կեանքի կեռմանին վրայ է հեղինակը, երբ կը գրէ. «Եւ հիմա ո՛չ թէ այրիր, այլՙ շողա~, Արդար Արեգակ, Արդար հատուցիր...» Թէեւ հեղինակը գիտէ, թէ արդարութիւնը երէկ եւ այսօր, գուցէ եւ դարեր, կալանքի մէջ է: Բայց բանաստեղծին համար թթուածինն անգամ եթէ պակսի, իր դաւանած աստղին պիտի դիմէ: Իսկ այդ աստղը այսօր ու միշտ մեր մշակոյթի գաղտնագրերը պահող հայրենիքն է: Նաեւՙ «Մտաբերելով դադարը շարժմանՙ Ճանապարհ անցիր, Ու ամեն անգամ դիմավորելովՙ Ճանապարհ դիր քեզ...» Տակաւինՙ հոգի՜ս, հոգիս է առաջնորդ դառնում երամի համար... Այսինքն անանձնականօրէն բոլորին համար: Բանաստեղծուհին գիտէ, որ որբին մայրական ձայն է պէտք: Թող աննկատ առնեն իր որբութիւնը եւ այլ որբերուն օգնեն: Գրողը գիտէ նաեւ, որՙ «ցավ պատճառելու ժամանակները չեն անցնի երբեք, ինչպես չեն անցել քոՙ ցավը զգալու ժամանակները» : Աւելցնեմ, որ գրողը գրած է յստակ ու ջինջ,- «Եւ սա երկիրն է իմ ու հողը իմ, Որի համարՙ էլ ի՜նչ երազ, կյանքս կտամ: Թե նոր մի զոհ փնտռեն ու ողջը կրկնուիՙ Ես կամ ու կա՛մ, գիտցե՛ք, ես կամ ու կամ...» Հեղինակը արեւի թեւերով կը գրկէ իր երկիրը, որ երկիրը չմրսի: Քանի այդպէս է երկրին մէջ. - Ուրեմն մերն է չապրա՛ծն անգամ : Գոհարին երգերուն մէջ միշտ «աւետիս» մը կա, եւ «Թիթեռի համաստեղութիւն» եւ «Հիշողությունն է Պենելոպեի ծանրացած նժարին» : Խենթութիւններ եւս կան իր երգերուն մէջ, չար աշխարհին դէմ խենթութիւններ զսպաշապիկ որպէս... Մերթ ջղաձիգ է ինք եւ մերթ կեանքը միջնարար, ուրեմն, շարունակելի է իր գործը: Ուրեմն հեղինակը.- Ելքի դուռ չէ, որ կուզեմ տաս , (այլ)ՙ Պայծա՜ռ, պայծա՛ռ Արեւագալ: Կ’ուզէ նաեւ. - Ապրե՜լ, արարե՜լ, ամբողջը բաշխե՛լ, ոչինչ չափսոսալ... Եւ, եւ Ես ամէն անգամ սերըս փրկելիսՙ քո քունն եմ հսկում... «Տիեզերքի փոստով». Եսՙ բովանդակ սիրո նամակ, մենքՙ հասցէ... Մեղրահաց չէ՞ միթէ այս մէկը: Հեղինակին սիրոյ բաժակը լեցուն է. - «Բույլը աստղերիս, երկինքը հոգուս քոնն են, իմ արքա...» Իսկ իր մօրը ձօնուած բանաստեղծութեան մեջՙ երկնքից երկիրՙ մեզ բարի աչքով նայող այգեպան, մենքՙ յոյսը ծառիդ...» : Հեղինակին մայրական փայլքը եւս հմայք ունի իր դստեր նկատմամբ, իր սէրն անհատնում է բոլոր հարազատներուն համար: Տակաւինՙ օգնեմ քայլել, ինքըս քայլել չմոռանամ : Գոհարն ունի սէրեր, բոլոր, բոլորին համար, որոնք մեր մշակոյթի անմար կանթեղին նոյնիսկ մէկ կաթիլ ձէթ տուած են, քանի որ. - Ամեն մեկը իր աշխարհն է փրկում... Եզակիներըՙ իրենց աշխարհի փրկությամբՙ ամբո՜ղջ աշխարհն են փրկում... Ահա թէ ինչո՛ւ, մենք եւս սիրեցինք Գոհար Գալստեանի երգերու այս աշխարհը: Երեւան, 17 Յուլիս 2015 https://www.archive.azg.am/AM/2015082104 © AZG Daily, 2008 |