Մամուլի բաժանորդների թիվը տասը տարի առաջ գրեթե նույնն էր, ինչ այսօր
Մամուլի պարբերականների բաժանորդագրությամբ ու տարածմամբ զբաղվող կազմակերպությունները, «Փոստային կապի» եւ «Լիցենզավորման մասին» օրենքներում կատարված փոփոխություններից հետո այսուհետեւ պիտի լիցենզավորվեն` վճարելով տարեկան հաստատագրված գումար` 5 մլն դրամ: Այս իրողությունը խիստ վրդովեցրել է ե՛ւ այդ կազմակերպությունների, ե՛ւ մամուլի ներկայացուցիչներին: Հայաստանում առավել հանրահայտ օրաթերթերի ու շաբաթաթերթերի խմբագիրները դիմել են ՀՀ նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանին, ԱԺ նախագահ Արթուր Բաղդասարյանին, ՀՀ վարչապետ Անդրանիկ Մարգարյանին` պահանջելով նշված օրենքներում համապատասխան փոփոխություններ կատարել, հավաստիացում տալ, որ «պարբերականների բաժանորդագրության ծառայությունները չեն դիտվի իբրեւ փոստային ծառայությունների մատուցում եւ ենթակա չեն լինի լիցենզավորման»:
Դժգոհողների գլխավոր փաստարկն այն է, որ պարբերականների բաժանորդագրությունն ու տարածումը փոստային ծառայությանը հավասարեցնելը թյուրըմբռնում է, մամուլի իրավունքների սահմանափակում: Այդ 5 մլն դրամի վճարումը կարող է կաշկանդել մամուլի տարածումը, հետեւաբար խոսքի ազատության ու բազմակարծության կայացումը: Բացի այդ, մարդու իրավունքների եւ հիմնարար ազատությունների կոնվենցիայի 10-րդ հոդվածի համաձայն, «յուրաքանչյուր ոք իրավունք ունի տեղեկություններ եւ գաղափարներ տարածելու առանց պետական մարմինների միջամտության»:
Հիշեցնենք, որ լիցենզիա չունեցող կազմակերպությունները բացահայտվել են անցած տարվա դեկտեմբերի հարկային ստուգումների ժամանակ: Աղմուկ բարձրացրած կազմակերպությունների վրդովմունքը, իհարկե, բացատրվում է նաեւ այն հանգամանքով, որ նրանցից շատերը չունեն այդպիսի ֆինանսական միջոցներ կամ պարզապես չեն ուզում ավելորդ վճարում անել:
«Ազգը» փորձել է խնդիրը պարզաբանել «Հայփոստի» գլխավոր տնօրեն Գեւորգ Նալբանդյանի հետ: Նա սկզբում խոստովանեց, որ իրենք էլ ժամանակին պայքարել են այդ 5 մլն դրամի դեմ, բայց հետո ստիպված են եղել ուղղակի ենթարկվել օրենքին: Այնուամենայնիվ, գլխավոր տնօրենը կարծում է, որ ընդդիմացած շահագրգիռ կողմերը օրենքի մի փոքր սխալ մեկնաբանություն են անում: Եթե տպագիր մամուլն ինքն է տարածում իր արտադրանքը, ըստ օրենքի, դա փոստային ծառայություն չի դիտվում, իսկ եթե նույնը միջնորդով է իրականացնում, առաքմամբ զբաղվող միջնորդի գործը համարվում է փոստային ծառայություն: Գեւորգ Նալբանդյանը, հակառակ մամուլի ներկայացուցիչների, կարծում է, որ պետությունը խոսքի ազատությանը հարվածելու մտադրություն չունի այս դեպքում, նա պարզապես փորձում է կարգավորել ասպարեզը: Այստեղ էլ բազմաթիվ կազմակերպություններ կան, որոնք ստվերում են գործում: Սրանք ոչ միայն հարկեր չեն վճարում, այլեւ մամուլի տարածումն ու բաժանորդագրությունն իրականացնում են իմիջիայլոց, յոլա տանելու սկզբունքով: Եվ առաջանում է իրավիճակ, որից տուժում են ընթերցողը, բիզնեսը, հրատարակչությունները: Լիցենզավորումը որոշակի պարտավորություններ է դնելու նրանց վրա, եւ եթե գործը լավ չանեն, դուրս կմղվեն մրցակցությունից եւ շուկայից:
Պարտադրելով աշխատել իր չափանիշների համաձայն, պետությունը նույնիսկ սակագների փոխհատուցման ձեւով որոշակի աջակցություն է նախատեսում: Իհարկե, եթե տվյալ կազմակերպության սակագները բավարար եկամուտ ու վերարտադրվելու հնարավորություն չեն տալիս նրան:
«Քեռի Ստյոպան» ու փոստարկղերը մնացին խորհրդային անցյալում
Էլեկտրոնային փոստի, ինտերնետի հախուռն ներխուժումը այսօր այլ իրականություն է ստեղծել փոստային կապի ասպարեզում: Մասնակի անհետացել ու ձեւախեղվել է նամակային գրագրության մշակույթը: Կենցաղի մաս դարձած փոստատարներն ու փոստարկղերը չափազանց խորն են նահանջել անցյալի մեջ: Փոստատարի խորհրդանիշ գրական կերպար «քեռի Ստյոպան» եւս խորհրդային հուշ է դարձել: Քանի որ ինտերնետ կա, ոչ ոք չի մտածում նամակ ուղարկել փոստով: Սակայն նկատի ունենանք, որ էլեկտրոնային նամակագրությամբ փոխանակվում են ոչ մնայուն կամ պահպանման համար ոչ պարտադիր գրություններ ու փաստաթղթեր: Այն նյութերը, որոնք պետք է արխիվ ունենան, ոչ ոք չի առաքում ինտերնետով: Հայաստանում փոստային կապը հաղորդակցման համեմատաբար տարածված միջոց է միայն իրավաբանական անձանց համար: «Հայփոստի» մամուլի վարչության պետ Աստղիկ Մարտիրոսյանը հավատացնում է, որ իրենց ռուս գործընկերներն էլ նախընտրում են փոստային նամակագրությունը:
Այսօր հանրապետությունում ամեն քաղաքացու տարեկան ընկնում է միջին հաշվով 0,5 նամակի առաքում: Փոստով շարունակում են նամակներ գրել այն մարդիկ, ովքեր ոչ համակարգիչ ունեն, ոչ էլ կարողանում են օգտվել դրանից:
Փոստային կապի ծառայությունների աշխատակիցները, սակայն, համոզված են, որ վերադարձը հին ու բարի ժամանակներին այնքան էլ հեռու չէ, եւ սա ընդամենը ժամանակավոր պարապուրդ է: Որ ասվածը մոտ է ճշմարտությանը, խոսում է մեզնից ավելի շատ զարգացած երկրների փորձը: Նամակագրության ամենամեծ սիրահարներն աշխարհում ամերիկացիներն են: Ամեն քաղաքացու այստեղ տարեկան ընկնում է միջին հաշվով 700 նամակ, եվրոպական երկրներում` 200-300 նամակ: Բարձրագույն տեխնոլոգիաների զարգացման օրրան Ճապոնիայում, օրինակ, գերիշխում են փոստային առաքումները:
Այնուամենայնիվ, փոստատարի ժամանակից դուրս սպրդած մասնագիտությամբ այսօր հանրապետությունում 830 մարդ է աշխատում: Երեւանում «Հայփոստը» 88 փոստային բաժանմունքներ ունի, ամեն բաժանմունք` մի քանի փոստատար, նայած տարածքի բնակչության քանակին: Փոստատարն ամսական միջին հաշվով 20 կմ պիտի քայլի, քանի որ Հայաստանում նրան տրանսպորտով չեն ապահովում: Դրսում սովորաբար նրանց փոխադրամիջոցը հեծանիվն է: Փոստատարի ամենօրյա այցի շառավիղները պետությունը դեռ չի սահմանել, բայց ընդունված կարգի համաձայն, 1 փոստատարը օրական 2 հազար բաժանորդի պիտի սպասարկի:
Կազմակերպությունների մեծամասնությունը շրջանցում է «Հայփոստը»
Ըստ գլխավոր տնօրենի, հարկային կառույցների հաշվետվությունների առաքումների ամենահարմար ձեւը փոստն է, սակայն այս կառույցի պաշտոնատար ներկայացուցիչները երկար ժամանակ խոչընդոտում էին խնդիրն այս ճանապարհով կարգավորելուն: Ի վերջո, հարկայինը հանգել է խելամիտ որոշման եւ հարկային առաքումները կազմակերպված ու նույն ստանդարտով իրականացնելու առաջարկ է մտցրել կառավարություն:
«Հայփոստը» նաեւ վճարահաշվարկային կազմակերպություն է:
Թիվ 60 լիցենզիայի համաձայն, «Արմենտելը» պարտավոր է ամեն ամիս իր բոլոր բաժանորդներին հաշիվ-ապրանքագիր ուղարկել փոստային միջնորդի միջոցով: Այսինքն, հեռախոսային խոսակցությունների, րոպեավճարի վերաբերյալ ամսական ծախսերի ու վարձաչափի մասին քաղաքացին հնարավորություն ունի տեղեկանալու տանը, ոչ թե ինքն իր տրանսպորտային ծախսով գնա եւ իմանա այդ մասին: Բայց «Արմենտելն» առ այսօր զլանում է կատարել պայմանագրային այդ կետը եւս:
Նույնկերպ հոսանքի վարձավճարների մասին ինֆորմացիան բնակչին հասնում է վայրենի եղանակով: Թղթեր են փակցվում բազմահարկերի մուտքերի պատերին, եւ ամեն ոք կարող է կարդալ ոչ միայն իր, այլեւ հարեւանների մասին ինֆորմացիան:
Յուրաքանչյուր ոք իրավունք ունի գաղտնի պահելու իր ֆինանսական միջոցների չափն ու ծավալները: Քաղաքացու հետ բանկային գործարքներում կիրառվում է նույնիսկ գաղտնի կոդավորման սկզբունքը, շատ հաճախ մարդու մահից հետո են միայն հարազատները իմանում իրենց մերձավորի խնայողությունների մասին: Ֆինանսական գաղտնիքներ ունենալու իրավունքն այսօր շատ բնական է ընկալվում: Մոտավորապես նման «գաղտնիք» է նաեւ ծախսած էներգիայի վարձավճարների վերաբերյալ ինֆորմացիան, որը բաց ու արձակ ներկայացվում է ի տես բոլորի: Բոլորը չէ, որ համարժեքորեն են վերաբերվում իրողությանը: Մեկն անտարբեր է, մյուսի համար դա տհաճ փաստ է, որ խախտում է իր իրավունքները: Մանավանդ եթե իր կողքին ապրում է հազիվ ծայրը ծայրին հասցնող աղքատ մի ընտանիք: Մանավանդ եթե ապահովվածն էլ հավատում է չար աչքին:
Այստեղ խնդիրն ամենեւին այն չէ, որ «Արմենտելը» կամ էլցանցի մասնաճյուղերը չեն գիտակցում, որ իրենց իրականացրած սպասարկման ձեւը հեռու է քաղաքակիրթ լինելուց: Պարզապես նրանք չեն ուզում փող ծախսել նմանատիպ ծառայությունների համար եւ գերադասում են դրանք իրականացնել սպառողի գրպանի կամ նյարդերի հաշվին: Եվ ոչ միայն նշված կազմակերպությունները: Վերջերս քաղաքապետարանը հեռուստաեթերն ու մամուլն օգտագործելով, առանց կոպեկ ծախսելու, դիմեց քաղաքացիներին, որպեսզի նրանք գան ու վերցնեն ապօրինի կառույցների օրինականացման համար ամիսներ առաջ տված իրենց դիմումները: Մինչդեռ հնարավոր էր նամակի միջոցով տեղեկացնել նրանց: Մի խոսքով, պետական ու մասնավոր կառույցների մեծամասնությունն օգտագործում է հնարավոր ու անհնարին ամեն միջոց, միայն թե փոստային կապը չօգտագործի:
Սակայն Հայաստանում նոր-նոր սկսել են հայտնվել բիզնեսի համեմատաբար երիտասարդ ներկայացուցիչներ, ովքեր գովազդային ակցիաներ են կազմակերպում` օգտագործելով փոստային կապը: Անցյալ տարի այդպիսի արշավ ձեռնարկեց ծխախոտի LM ֆիրմայի ներկայացուցչությունը: Փոստային կապի հետագա զարգացման խթաններից մեկը բիզնեսի այդ տեսակի զարգացումն է նաեւ Հայաստանում:
Մյուս կողմից, կարգուկանոնի կարոտ շուկայում «Հայփոստն» ակամա մենատեր է դարձել, չնայած փոստային կապի ծառայությունը նրա հետ իրականացնում են եւս 7 ընկերություններ, որոնց մեջ եւ «Հայմամուլը»: Համենայն դեպս, ընդամենը վերջերս «Հայփոստի» մենաշնորհային դիրքի մասին հայտարարություն արեց ԱԺ վերահսկիչ պալատի նախագահ Գագիկ Ոսկանյանը: Աղքատության նպաստների բաժանումը այս իրողության ծննդից ի վեր միանձնյա իրականացնում է «Հայփոստը»: Ըստ վերահսկիչ պալատի ուսումնասիրությունների, 2002-2003 թվականների ընթացքում այս կազմակերպությունը նպաստների բաժանման ընթացքում առաջացած այսպես ասած` մնացորդային գումարներից ժամանակին պետբյուջե չի փոխանցել 98 միլիոն դրամ եւ օգտագործել է սեփական բիզնեսում: Սրանք այն գումարներն են, որոնք առաջացել են նպաստառուների հանրապետությունում չլինելու կամ այլ պատճառներով չվճարված նպաստներից: Անկասկած, այս իրողությունը եւս ոլորտն ուշադրությունից ու վերահսկողությունից դուրս թողնելու հետեւանք է եղել:
Մեղքն ինտերնետինը չէ
Սովորական քաղաքացիների միջեւ նամակագրության հին ու հուզիչ սովորույթը վերականգնելու մեծ խոչընդոտ է նաեւ փոստարկղերի բացակայությունը: Դրանցով այսօր ոչ ոք չի զբաղվում, ոչ «Հայփոստը», ոչ էլ որեւէ այլ կազմակերպություն: Կառավարության որոշմամբ փոստարկղերի խնդիրը պիտի լուծեն համայնքները, քանի որ դրանք շենքերում են տեղադրվելու, իսկ շենքերը համայնքային սեփականություն են: Փոստարկղերը թարմացնելու, նորերը տեղադրելու մասին Երեւանում պիտի մտածեն թաղապետները, մարզերում` քաղաքապետները: «Հայփոստը» հավատարմագրային կառավարման է հանձնված «Կոնվերս Ինվեստ» բանկին: Վերջինս 5 տարվա մեջ 5 մլն դոլարի ներդրումներ պիտի կատարի այստեղ: Դրանք բնականաբար, իրականացվում են` շրջանցելով փոստարկղերի խնդիրը: Եթե հույսը դրվելու է համայնքների վրա, կարելի է համոզված ասել, որ առաջիկայում էլ նամակագրական, նաեւ մամուլի տարածման տեխնիկական խթանիչ փոստարկղերի խնդիրը չի լուծվելու: Կենսական ավելի կարեւոր խնդիրներ, ինչպիսիք են տարեցտարի մաշվող շենքերի նորոգումները, ներքին ցանցերի անմխիթար վիճակը, ոչ համատիրությունները, ոչ թաղապետարաններն ի վիճակի չեն լուծել: Փոստարկղերի խնդրով առավել եւս ոչ ոք չի էլ մտահոգվում:
Փոստարկղերի բացակայությունը մեծապես հարվածում է նաեւ մամուլի բաժանորդագրության ավելացմանը: 10 տարի առաջ Հայաստանում մամուլի բաժանորդների քանակը նույնն էր, ինչ այժմ: Արտագաղթի կամ այլ հանգամանքների շնորհիվ համեմատաբար ավելի տանելի կենսամակարդակի հասած մարդկանց թիվը մի քանի անգամ ավելացել է, համենայն դեպս նրանց, ովքեր կարող են թերթեր բաժանորդագրվելու շռայլություն թույլ տալ իրենց: Սակայն եթե նույնիսկ սպառողը մտադիր է բաժանորդագրվել մի քանի թերթ, նա ստիպված է հրաժարվել իր մտադրությունից, որովհետեւ ոչ մի երաշխիք չունի, որ կարող է ամեն օր ստանալ դրանք: Շենքում փոստարկղ չկա, իսկ փոստատարն ամեն օր չի բարձրանա վերեւի հարկերը, որովհետեւ ինքն էլ համոզված չէ, որ բաժանորդը տնից չի բացակայում այդ ժամին:
Իհարկե, իսկապես մտահոգ լինելու դեպքում, պետությունն ինքը կարող էր նախաձեռնել փոստարկղերի խնդրի լուծումը` Համաշխարհային բանկի ծրագրերից մեկն ուղղորդելով համայնքների այս կտրվածքով ֆինանսավորմանը: Նույնիսկ եթե մի փոստարկղի վրա ծախսվի 2 հազար դրամ, ապա միայն Երեւանի 900 հազար բնակարանի համար անհրաժեշտ կլինի 800 մլն դրամ: Սակայն, ըստ ամենայնի, իշխանությանն այնքան էլ ձեռնտու չէ մամուլի իրացման ծավալների մեծացումը: Առանց այդ էլ մամուլի «ազատությունից» գլխացավանքը քիչ չէ: Հեռուստաալիքները, որոնք գրեթե ամբողջությամբ իշխանական քարոզչություն են իրականացնում, ինֆորմացիոն շուկայի մենատերեր են դարձել: Եվ դա շատ ավելի հարմար, վերահսկելի ու շահեկան է իշխանության համար:
Հայ գյուղացիների ընթերցասիրությունը սեզոնային բնույթ ունի
Փոստային կապի աշխատողները հետաքրքրական մի իրողություն են նկատել: Գյուղերում թերթեր կարդում են միայն ձմռանը: Գարունը բացվելուն պես, հետո ամռանն ու աշնանը, գյուղացու ողջ ընտանիքը, մեծից մինչեւ փոքր, լուսաբացից մինչ մայրամուտ ոտքի վրա է, հողի ու անասունի հետ: Եվ գյուղացիները միայն ձմռան ամիսների համար են բաժանորդագրվում: Ըստ «Հայփոստի» գլխավոր տնօրեն Գեւորգ Նալբանդյանի, այս տարվա բքառատ ձմռանը, երբ ճանապարհները փակ էին, ընդամենը 3 օր ընդհատվեց պարբերականների առաքումը գյուղեր:
Եվս մի հետաքրքրական փաստ. գյուղերում փոստային բաժանմունքները սովորաբար «գեղամիջում» են, ուր հավաքվում են գյուղի տարեցները, զրուցում աշխարհի անցուդարձից: Եվ եթե փոստը նույնիսկ մի թերթ է ստանում, ողջ «գեղամեջը» կարդում է: Հետո թերթը խնամքով ծալում են, հետ ուղարկում, իբր չի վաճառվել: Նրանք էլ տնտեսում են «Հայփոստի» հաշվին:
Թռչնագրիպը սրբագրել է նաեւ փոստային առաքումների տեսականին
Հայաստանից դուրս փոստային առաքումների մեջ նամակային թղթակցություններն են գերակշռում, հակառակ ուղղությամբ` ծանրոցները:
Թռչնագրիպի ուրվականից վախեցած Եվրոպան ու ամերիկյան մայր ցամաքն այս տարվա հունվարից ծանրոցների ու փաթեթների առաքման խստացված կանոններ սահմանեցին, որոնք տարածվում են, բնականաբար, նաեւ Հայաստանից դուրս ու ներս առաքումների վրա: Ծխախոտից բացի, որի արգելքը շատ ավելի վաղ էր սահմանվել, ջերմամշակում չանցած ամեն տեսակի մթերք արգելվում է դնել ծանրոցի մեջ: Սակայն եթե մթերքը գործարանային փաթեթավորում ունի, առաքումը թույլատրվում է: Հակառակ դեպքում մաքսատունն իրավունք ունի բռնագրավելու դրանք: Իսկ ընդհանրապես, միջազգային կանոնակարգով, փոստային առաքանիներով արգելվում է զենքի, զինամթերքի, թմրանյութերի, դրամի, բանկային տոմսերի, ոսկերչական արտադրանքի, անձնական գրագրության եւ այլ բնույթի փաստաթղթերի փոխադրումը:
ԿԱՐԻՆԵ ԴԱՆԻԵԼՅԱՆ