«ԱԶԳ» ՕՐԱԹԵՐԹ

https://www.azg.am | WAP | WAP-CULTURE

#103, 2006-06-06 | #104, 2006-06-07 | #105, 2006-06-08


ԵՐԵՎԱՆԻ ՔԱՂԱՔԱՊԵՏՆ ՈՒ ՀԱՄԱՅՆՔԱՊԵՏՆԵՐԸ ԿԸՆՏՐՎԵՆ, ԲԱՅՑ Ո՞Ր ՏԱՐԲԵՐԱԿՈՎ, ԻՆՉՊԵ՞Ս ԵՎ Ո՞ՒՄ ԿՈՂՄԻՑ

Երեւանի ապագա կարգավիճակի եւ կառավարման համակարգի շուրջը հրապարակային քննարկումներն արդեն սկսվել են, կասկած չկա, որ դրանք առաջիկայում ավելի կծավալվեն եւ ավելի մեծ արձագանք կունենան: Վարչապետի որոշմամբ ստեղծվել է միջգերատեսչական հանձնաժողով, որի փոխնախագահ, տարածքային կառավարման եւ արտադրական կառուցվածքների փոխնախարար Վաչե Տերտերյանի հետ զրույցի ժամանակ խնդրեցինք ներկայացնել, թե ի՞նչ առաջարկներ է մշակել հանձնաժողովը, ի՞նչ այլընտրանքային առաջարկներ կան եւ ի՞նչն է տարբերում այդ առաջարկները միմյանցից:

- Պրն Տերտերյան, Երեւանի ապագա կարգավիճակի ի՞նչ տարբերակներ են այժմ շրջանառվում:

- Երեւի հարկ չկա կրկնելու, թե Երեւանն ինչ նշանակություն ունի Հայաստանի համար: Ակնհայտ է, որ նրա կառավարման արդյունավետությունը համապետական նշանակություն ունեցող խնդիր է:

Գիտեք, որ վարչապետի որոշմամբ ստեղծվել է միջգերատեսչական հանձնաժողով բոլոր իրավասու պետական կառավարման մարմինների ներկայացուցիչների մասնակցությամբ, որի նախագահը տարածքային կառավարման եւ արտադրական ենթակառուցվածքները համակարգող նախարար Հովիկ Աբրահամյանն է: Այդ հանձնաժողովի երկրորդ նիստը անցկացվել է դռնբաց: Այդտեղ քննարկման էին դրվել հանձնաժողովի մշակած եւ նախկին գլխավոր ճարտարապետ Նարեկ Սարգսյանի առաջարկած տարբերակները:

- Ո՞րն է հանձնաժողովի մշակած տարբերակը:

- Առաջինՙ հանձնաժողովի մշակած նախագիծը հնարավորինս պահպանում է Երեւանի կառավարման ներկա համակարգը եւ որոշակիորեն ձեւավորված ավանդույթները: Մայրաքաղաքի թաղային համայնքները հիմնականում պահպանվում են: Հավանական է դրանցից մեկի կամ երկուսի (Նորք-Մարաշի եւ Նուբարաշենի) վերացումն ու մյուսների հետ միացումը: Սակայն էականը դա չէ:

Համայնքներում նախատեսում ենք ներկայացուցչական մարմնիՙ ավագանու ուղղակի ընտրություններ, բայց արդեն իսկ թեքվելով դեպի համամասնական ընտրակարգ: Դա հնարավորություն կտա մեծացնելու ավագանու դերակատարումը եւ կպարտադրի, որ համայնքների կառավարման գործառույթները, որոնք վերապահված են ավագանիներին, իրենց վրա վերցնեն քաղաքական ուժերը: Գուցե ոչ միանգամից եւ հարյուր տոկոսով, բայց անցում պետք է կատարվի համամասնական համակարգին: Միաժամանակ, քաղաքացիական նախաձեռնությամբ թեկնածուների առաջադրումը նույնպես նախատեսել ենք: Մի խոսքով, ընտրովի ավագանիՙ ե՛ւ համամասնական ընտրակարգով, ե՛ւ քաղաքացիական նախաձեռնությամբ առաջադրված ցանկով:

Համայնքապետի ընտրության երկու տարբերակ է առաջարկվումՙ ավագանու կողմից կամ ուղղակի ընտրությամբ ընտրված: Նախընտրելի ենք համարում առաջին տարբերակը, բայց դա վերջնական չէ:

Երեւանի համար նույնպես առաջարկում ենք ուղղակի ընտրությամբ ընտրված ավագանիՙ դարձյալ համամասնական եւ քաղաքացիական ցուցակներով եւ ավագանու ընտրած քաղաքապետ: Այս մոդելը լիովին բավարարում է տեղական ինքնակառավարման մասին ժողովրդավարական չափանիշներին: Սա այսպես ասած առաջին ուրվագիծն է, որի վրա դեռ պետք է շատ աշխատել եւ մշակել:

- Չի՞ դիտարկվել բնակչության կողմից ուղղակի ընտրվող Երեւանի քաղաքապետ ունենալու տարբերակը:

- Այդ տարբերակը չենք դիտարկել: Կարծում եմ, որ մեր առաջարկած տարբերակի փաստարկներն ավելի ծանրակշիռ են, ըստ որի քաղաքապետի ընտրության դերը կստանձնեն քաղաքական ուժերը:

- Իսկ չե՞ք նախատեսում թեկուզ ավագանու կողմից ընտրված քաղաքապետ եւ նրա կողմից նշանակվող համայնքապետներ տարբերակը, որպես մայրաքաղաքի ուղղահայաց կառավարումն ապահովող եւ արդյունավետ կառավարման ձեւ:

- Բացառված չէ, որ քննարկումների արդյունքում դուրս կգանք հատկապես այդ տարբերակի վրա: Այսինքն այս պահին որեւէ քաղաքական պատվեր, ստերեոտիպ չունենք: Մեր խնդիրն է առաջարկել հասարակությանը, երկրի բարձրագույն իշխանությանը եւ հիմնավորել, թե որ տարբերակն է ավելի ամբողջական, տրամաբանական եւ ժողովրդավարական:

- Ի՞նչ է նախատեսում երկրոդ տարբերակը:

- Երկրորդ տարբերակը առաջին հայացքից ավանգարդիզմի, հեղափոխականության տպավորություն է թողնում, որը, սակայն, այնքան էլ այդպես չէ: Բովանդակությունն այն է, որ չունենանք թաղային համայնքներ, ունենանք մի քանիՙ 6 կամ 8 քաղաքներ կամ, ավելի ճիշտ, ինքնակառավարվող միավորներ: Այդ միավորներում կիրականացվի տեղական ինքնակառավարում հարյուր տոկոսովՙ ուղիղ ընտրված համայնքապետների եւ ավագանու միջոցով: Եվ այդ փոքր քաղաքների կամ միավորների վրա երկրորդ մակարդակի տեղական ինքնակառավարում, այսինքն համաքաղաքային իրականացնելու անհրաժեշտություն, ըստ այդ տարբերակի չպետք է լինի:

Այս տարբերակի առաջին արձագանքը սա էՙ ինչպես թե, Երեւանը միասնական քաղաք չի՞ լինելու: Սա հարցի զգացմունքային կողմն է, որն ամենեւին էլ անկարեւոր չէ, բայց առայժմ դա մի կողմ դնենք եւ դիտարկենք, թե գործնական առումով դա ինչ է նշանակում: Իմ վերոնշյալ հարցին պատասխանում են, որ եթե Երեւանը դիտարկում ենք որպես տեղական ինքնակառավարման մեծ մարմին, ապա քաղաքապետն ու ավագանին շատ հեռու եւ կտրված են լինում բնակչությունից: Այստեղ տրամաբանություն կա: Սակայն դրա հակափաստարկն էլ կա: Թող լինեն քաղաքապետ եւ քաղաքային ավագանի, որոնք կզբաղվեն քաղաքային նշանակության հարցերով, իսկ կենցաղային ամենօրյա հարցերով կզբաղվեն թաղապետներն ու թաղային համայնքները: Բնակչությունն ու քաղաքային իշխանություններն իրարից շատ հեռու կլինեին, եթե քաղաքային համայնքները վերացվեն, բայց դրանք չեն վերացվում: Քաղաքային մարմիններն ունենում են իրենց հստակ լիազորություններն ու իրավունքները, թաղայիններըՙ իրենց: Օրինակՙ աղբահանությունը տեղական նշանակության խնդիր է, իսկ տրանսպորտն ու քաղաքաշինությունըՙ քաղաքային:

Երկրորդ տարբերակում այդ 6 կամ 8 փոքր քաղաքներից, ասենք, միայն Կենտրոնը պետք է ունենա մայրաքաղաքի նշանակություն: Այդ բոլորը համակարգող տեղական ինքնակառավարման մարմին չի նախատեսվում, իսկ առաջացող համապետական խնդիրներով նախատեսվում է, որ պետք է զբաղվի պետական կառավարման կառույցը: Սակայն, իմ համոզմամբ, քաղաքային նշանակության հարցերը չպետք է լուծի միայն այս կամ այն համայնքը: Դրա համար ամբողջ քաղաքի շահերը պետք է հաշվի առնել: Այսինքն, պետք է թաղային համայնքներից բացի ունենալ ավագանու միջոցով ընտրված քաղաքապետՙ քաղաքային իշխանություն եւ տարածքային կառավարման նախարարությունում ունենալ վարչություն կամ պատասխանատու, որը Երեւանում պետական կառավարման խնդիրները կհամակարգի:

- Երեւանը պետք է ունենա՞ իր բյուջեն, թաղային համայնքներն` իրենցը:

- Իհարկե, որոշ հարկատեսակներ կամրագրվեն Երեւանի բյուջե ուղղելու, մյուսներըՙ թաղային համայնքների բյուջեներ ուղղելու համար: Չի բացառվում, որ մասհանումներ լինեն թաղային համայնքների բյուջեներից քաղաքային համայնքի բյուջե կամ հակառակը: Կլինեն նաեւ դոտացիաներ պետական բյուջեից:

- Երեւանցիների կարծիքն ինչպե՞ս է հաշվի առնվելու:

- Հանձնաժողովն իր վերջնական առաջարկը կներկայացնի, որը կարող է լինել ոչ առաջին, ոչ երկրորդ, այլ քննարկումների արդյունքում ծնված երրորդ կամ չորրորդ տարբերակը, որը կներկայացվի հասարակությանը: Իսկ մինչ այդ քննարկումների գործընթացը անցկացնում ենք եւ անցկացնելու ենք հնարավորինս բաց եւ հրապարակային:

Կցանկանայի նաեւ, որ այդ քննարկումները չտեղափոխվեն կոնյունկտուրային դաշտ: Շատ կարեւոր եմ համարում, որ վերջնական առաջարկը ընդունելի լինի հասարակության գերակշիռ մեծամասնության համար:

ԱՐԱ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆ

Հ. Գ. Մեր տեսակետները ներկայացված տարբերակների եւ Երեւանի ապագա կարգավիճակի մասին կներկայացնենք առաջիկա համարներից մեկում:

Ա. Մ.


© AZG Daily & MV, 2009, 2011, 2012, 2013 ver. 1.4