«ԱԶԳ» ՕՐԱԹԵՐԹ

https://www.azg.am | WAP | WAP-CULTURE

#176, 2006-09-15 | #177, 2006-09-16 | #178, 2006-09-19


ԿՐԱՍՆՈԴԱՐ ՔԱՂԱՔԻ ԵԿԵՂԵՑԻՆ ԱՅՍՕՐ ԻՐ ԾՈՒԽՆ ՈՒՆԻ

Բայց հայ չմնալով մարդիկ հեռանում են նաեւ եկեղեցուց

Կրասնոդարի միակ հայկական եկեղեցին Սուրբ Հովհաննես Ավետարանիչի եկեղեցին է, արդեն երրորդ սերունդը Ռուսաստանում ապրող հայր Դանիելը երկրորդ քահանան: Նա նաեւ Հարավային թեմի քարտուղարն է: Արտաքնապես բնավ էլ հայի եւ, հատկապես քահանայի չհիշեցնող հայր Դանիելը պատմական գիտությունների թեկնածու է, դասավանդում է Կրասնոդարի համալսարանում: «Ես թերեւս միակ քահանան եմ, որ ձեռնադրվել եմ Ռուսաստանում, ծնվել եմ Ռուսաստանում, Կրասնոդարում, այստեղ էլ ձեռնադրվել եմ: Ի դեպ, ձեռնադրվել եմ քառասունինը տարեկանում: Ես Հայաստանում չեմ սովորել, միայն պատանեկության տարիներին ամառները անց եմ կացրել Հայաստանում», քահանա դառնալու իր պատմությունն է ներկայացնում Սուրբ Հովհաննես Ավետարանիչի եկեղեցու սպասավորը:

Թե ինչպիսին է եկեղեցու իրականությունն ու առօրյան, հայր Դանիելը մատուցում է յուրօվի: «Մենք այսօր կարող ենք ասել, որ ունենք ծուխ, մարդիկ գալիս են ամեն կիրակի, հաղորդություն են ստանում, եկեղեցու համար դա ամենակարեւորն է: Շատերը գալիս են, մոմ վառում ու փախչում են, դա այլ հարց է, բայց արդեն մի խումբ կա, որ գալիս է ամեն կիրակի, հաղորդություն ստանում, նրանց մենք համարում ենք մեր եկեղեցական համայնքը: Երկու-երեք տարի առաջվա համեմատությամբ արդեն ավելի շատ մարդիկ են եկեղեցի գալիս»:

Ինչ վերաբերում է իսկապես եկեղեցու հետ կապին ու միայն մոմ վառելով քրիստոնյա չլինելուն, ապա հայր Դանիելը կարծում է, որ ով անցել է խորհրդային կրթությունը, հիվանդ մարդ է: «Ես ինձ էլ, մեր կաթողիկոսին էլ, ռուս պատրիարքին, նախագահին էլ համարում եմ հիվանդ, մեր երեխաներն էլ, մեր թոռներն էլ երեւի դեռ հիվանդ կլինեն: Դժվար հարց է, քանի որ շատերը սրտում մի հավատք ունեն, բայց չեն հասկանում` դա ինչ է»: Աղանդներն էլ անմասն չեն կրասնոդարյան իրականությունից: Ըստ հայր Դանիելի, «Մեծամասնությունը գալիս է միայն մոմ վառելու, շատերը գնում են Եհովայի վկաների մոտ, իբրեւ տարբեր քրիստոնյա ճյուղերի անդամ դառնում: Կրասնոդարի տեղացի հայերից շատերը կան, որ գնում են ռուսական եկեղեցի, մոռացել են հայերենը: Պատճառները տարբեր են: Մարդ պետք է գոնե տարին հինգ անգամ ամենաքիչը հաղորդություն ստանա, երբ մենք ուտում ենք աստծո մարմինը, խմում նրա արյունը, դա մեզ տալիս է ուժՙ լինելու քրիստոնյա»:

Ընդհանրապես հավատի առնչությամբ Կրասնոդարի հայկական եկեղեցու ներկայացուցիչը սեփական դիտարկումներն ունի: «Սովետի ժամանակ գնում էի Հայաստան ու հասկանում, որ այստեղ ոչինչ չի արվում, Հայաստանում գոնե եկեղեցի չի քանդվում: Երեւանում տասը օր ու գիշեր զգեստով էի, միայն մեկ մարդ մոտեցավ, ասաց` օրհնյա տեր: Էջմիածնում տաճարից դուրս էի գալիս` վրաս նայում են ինչպես այլմոլորակայինի: Հասկացա, որ Հայաստանում էլ ամեն ինչ կարգին չէ»: Իսկ ելքն, ըստ պատմության դասախոս հայր Դանիելի, վերադարձն է դեպի հավատք. «Մենք պետք է վերադառնանք դեպի հավատ: Շատ հպարտանում ենք, որ քրիստոնեությունը առաջին պետական կրոն ընդունող ազգն ենք, բայց դա հպարտության հարց չէ միայն, իսկապես հավատ է պետք ունենալ, եկեղեցուն հավատարիմ լինել»:

Հետաքրքրական տարբերություն է նկատում հայր Դանիելը Կրասնոդարում վաղուց բնակվող հայերի եւ վերջերս այնտեղ հայտնվածների միջեւ: «Վերջերս եկած հայերը կամաց-կամաց սկսում են նմանվել տեղացի հայերին: Սահմանը նրանումն է, որ տեղացի հայերը, մի կողմից, բավական ռուսացել են, բայց մյուս կողմից` ավելի հզոր են պահում իրենց հայությունը, աշխատում են պատմությունը իմանալ: Իսկ նորեկների առնչությամբ ասեմ, որ որակով հայությունը գնում է Մոսկվա, Պետերբուրգ: Կրասնոդարն էլ ինքը ցածր մակարդակի քաղաք է, կան մշակութային մարդիկ, բայց նրանք շատ քիչ են: Իմ կարծիքով, նոր եկողներն էլ իրենց մեջ տարբերություններ ունեն, իրար չեն հասկանում, որովհետեւ միայն Հայաստանից չեն: Գալիս են Բաքվից, Հայաստանից, Թիֆլիսից, Սամարղանդից: Ասեմ, որ ըստ իս, Կուբանն էլ Ռուսաստանի, այսպես կոչված, Ամերիկան է, որտեղ շատերն են ուզում ապրել, եւ այստեղ կա սպիտակ ժողովուրդ` ռուսները, կան տեղաբնիկներ` ադիգեյցիները, կան սեւեր` հայերը»:

Հայապահպանության կապակցությամբ հայր Դանիելն իր եկեղեցու դերակատարությունը մեծապես կարեւորում է, միեւնույն ժամանակ ընդգծելով, որ «մինչեւ հայությունը չհոգեւորվի, ասենք` մեկ տասներորդ մասը իրոք քրիստոնյա չդառնա, մեր գործերը առաջ չեն գնա»: «Ոչ մի հարց չենք լուծի, դժվար կպահենք Ղարաբաղը, Տաճկահայաստանի մասին էլ կարող ենք չխոսել: Այսօր մենք ասում ենք, որ թուրքերը պետք է ցեղասպանությունը ճանաչեն, բայց ոչ մեկը հարց չի բարձրացնում, եթե թուրքերը մեր հողերը վերադարձնեն, մենք արդյոք կարո՞ղ ենք պահել այդ հողերը: Իմ կարծիքով, չենք կարող, իմ համոզմամբ, ամենաուժեղ հայերը` լիբանանցիները, Սիրիայի հայերն էլ չեն կարող: Հայաստանի հայերն ընդհանրապես չեն կարող, Ռուսաստանի հայերի մասին էլ չեմ խոսում», համոզված է հայր Դանիելը:

Եվ նման խոսքերի հիմքն, ըստ հայր Դանիելի, մեկն է. «Մենք չենք կարող ոչինչ պահել, որովհետեւ ոգին մեռած է, մնացել է քաղաքների ասֆալտի տակ: Իհարկե, դա միայն հայերին չի վերաբերում, բայց մեր ցավն, ամեն դեպքում, հայն է: Օրինակ, շատերը Հայաստանից գալիս են, ռուսերեն չսովորած` արդեն հայերեն չեն խոսում: Մոռանում են միանգամից, ու անցնում «զդրավստվույտե», «յա պաշոլ», «դետօչկա», «տիշե-տիշե»... Ի՞նչ «տիշե-տիշե», մի՞թե դժվար է կամ անպատիվ հայերեն ասել` սուս մնա: Երեւի դժվար է...»:


© AZG Daily & MV, 2009, 2011, 2012, 2013 ver. 1.4