«ԱԶԳ» ՕՐԱԹԵՐԹ

https://www.azg.am | WAP | WAP-CULTURE

#195, 2010-10-26 | #196, 2010-10-27 | #197, 2010-10-28


ԱՊԱԳԱ ՈՒՆԻ՞ ՀԱՅ ԿԱԹՈԼԻԿ ԵԿԵՂԵՑԻՆ ՌՈՒՍԱՍՏԱՆՈՒՄ

Ռուսաստանյան «Նեզավիսիմայա գազետան» զուգահեռաբար երկու հարցազրույց էր հրապարակել Հայ եկեղեցու Նոր Նախիջեւանի եւ Ռուսաստանի թեմի առաջնորդ Եզրաս սրբազան Ներսիսյանի եւ Մոսկվայի հայ կաթոլիկների համայնքի ավագ քահանա Գեորգ Նորատունկյանի հետ: Սրբազանի հետ հոգեւոր թեմայով խոսակցությունը ծավալվել էր Ռուսաստանի մայրաքաղաքում եկեղեցական մեծ համալիրի կառուցման ֆոնի վրա: Բնավ էլ ոչ սուբյեկտիվ նկատառումներով (հաճախ եմ «Ազգի» էջերում ներկայացրել Եզրաս սրբազանի անխոնջ գործունեությունը), այլ հենց պատկանելությամբ Հայ առաքելական եկեղեցուն, ինձ շատ ավելի հոգեհարազատ էր առաջին նյութը: Իսկ ահա անսովոր, արտասովոր ու գուցեեւ էկզոտիկ տրամադրություններ էին առաջանում, երբ ծանոթանում էի հայ կաթոլիկ քահանայի մտքերին ու դատողություններին: Խոսքն, անշուշտ, չի վերաբերում ինչ-որ դատարկ դատապարտումների, թե ինչո՞ւ են հայերն ընդունել կաթոլիկություն: Դրա համար երեւի եղել են հանգամանքներ, եւ հարկ չկա այստեղ տուրք տալ պատմական էքսկուրսներին: Առավել եւս, որ քահանայի այն միտքը, որ ժամանակին Լեհաստանում եղել է մոտ 200-հազարանոց կաթոլիկ հայ համայնք եւ որի հետքն էլ չի մնացել, խորհելու տեղիք է տալիս:

Նորատունկյանի բերած տվյալներով, Ռուսաստանում ապրում է 80-200 հազար կաթոլիկ հայ, որոնք հիմնականում այստեղ են եկել անցյալ դարի իննսունականներին Վրաստանիցՙ Ախալքալակից եւ Ախալցխայից: 2001 թվականին Հայ կաթոլիկ եկեղեցու պատրիարք Ներսես-Պետրոս 19-րդը որոշել է, որ այստեղ գոյացել է մեծ համայնք եւ որ այնտեղ պետք է լինի հոգեւոր առաջնորդ: Ներկայումս համայնքներ կան Սոչիում, Ադլերում, Լազարեւսկում, Տուապսեում, Արմավիրում, Կրասնոդարում, Ուլյանովսկում, Դոնի Ռոստովում եւ այլուր: Քահանան լինում է այն վայրերում, որտեղ կա առնվազն 100 կաթոլիկ հայ ընտանիք:

Հայ կաթոլիկ համայնքները Ռուսաստանում դեռեւս պաշտոնապես գրանցված չեն, թեեւ դիմել են համապատասխան իշխանություններին: Բուն Մոսկվայում եկեղեցական կյանքին մասնակցում է ավելի քան երկու հազար ընտանիք: Ռուսաստանում ծառայության են չորս քահանա:

Նորատունկյանը հատուկ նշում է, որ կաթոլիկ հայերի եւ առաքելական հայերի միջեւ չկան այնպիսի էական տարբերություններ, ինչպես կաթոլիկների եւ ուղղափառների միջեւ: Մեզանում փոքր-ինչ տարբեր են որոշ ավանդույթներն ու ծեսերը: Հավատացյալները փոխադարձաբար կարող են լինել երկու եկեղեցիներում էլ:

Կաթոլիկ հայ քահանան թղթակցի խնդրանքով հանգամանորեն պատմում է հայ կաթոլիկ եկեղեցու կառուցվածքի, պատմության, յուրահատկությունների մասին եւ այլն: Ռուսաստանին առնչված դժվարությունների մեջ առանձնացնում է քահանաների սուր պակասը: Բանն այն է, որ Ռուսաստանը չի դիտվել որպես «հեռանկարային» երկիր, եւ ռուսերեն իմացող քահանաներ չեն պատրաստվել: Եվ երբ պատրիարքը ծառայություն է առաջարկում Ռուսաստանում, շատերը հրաժարվում են հենց այդ պատճառով: Առաջինը Ռուսաստանում ծառայել է 6 տարի, ինքըՙ Նորատունկյանը, երեք տարի, սպասվում է նորի գալուստը:

Թերթի թղթակցի այն հարցին, թե, այդուհանդերձ, Հայ կաթոլիկ եկեղեցին ապագա ունի՞ Ռուսաստանում, Նորատունկյանը պատասխանում է. «Ապագա՞: Դա միայն Աստված գիտի»: Սակայն նա հույս է հայտնում, որ ամեն ինչ կարվի, որ Ռուսաստանի համայնքը չկրկնի լեհահայերի բախտը:

Ինչպես ասվեց, իրոք հակասական մտքեր է առաջացնում այս զրույցը: Գուցե սարսափելի ոչինչ չկա, որ հայերիս մեջ կան զգալի թվով կաթոլիկներ, այդ թվում նաեւ ռուսաց հողում: Ի վերջո սա աղանդ չէ: Բայց եւ մյուս կողմից մտածում եսՙ մեր ինչի՜ն են պետք նման կրոնական տարանջատվածությունները: Փոքր ազգ ենք: Վերհիշեցի մի պատմություն: Մի անգամ «խորհրդակցություն» էր Եզրաս սրբազանի մոտ: Հեռավորարեւելյան քաղաքներից մեկից եկած քահանան պատմեց, որ կաթոլիկ մի հայ խնդրել է կնքել որդուն, բայց երբ եկել է նրա տուն, «կաթոլիկ» կինը մեծ սկանդալ է սարքելՙ խափանելով ծիսակատարությունը:

Չխենթանանք, բայց...

ՌՈՒԲԵՆ ՀԱՅՐԱՊԵՏՅԱՆ, Մոսկվա


© AZG Daily & MV, 2009, 2011, 2012, 2013 ver. 1.4