ԱԶԳ ՕՐԱԹԵՐԹ - ՄՇԱԿՈՒՅԹ

https://www.azg.am | WAP | WAP-CULTURE

#15, 2009-12-05 | #16, 2009-12-19 | #1, 2010-02-27


ԿՈՄԻՏԱՍԻ ՊԱՏԱՐԱԳԸ` «ՍՊԵՂԱՆԻ» ԵՐԳՉԱԽՄԲԻ ՁԱՅՆԱԳՐՈՒԹՅԱՄԲ

ԱՆՆԱ ԱՐԵՎՇԱՏՅԱՆ, Արվեստագիտության դոկտոր, պրոֆեսոր

Հանրապետության երաժշտական կյանքում իրենց յուրահատուկ տեղն ունեն բազմաթիվ միջազգային մրցույթների եւ փառատոների դափնեկիր (Իտալիա, 2004, Շվեյցարիա, 2007, Գերմանիա, 2007, 2009) «Սպեղանի» երիտասարդական եւ մանկական երգչախմբերը` խմբավար եւ երաժշտագետ Սարինա Ավթանդիլյանի ղեկավարությամբ:

Երգչախմբին հավասարապես հասու են Վերածննդի եւ Բարոկկո շրջանի վարպետների, արեւմտաեվրոպական, ռուսական, հայ դասականների, համաշխարհային ժամանակակից խմբերգային երաժշտության հեղինակների` Ե.Ռաուտավաարայի, Մ.Դյուռուֆլեի, Լ.Ադամսի, Ֆ.Պուլենկի, Էդ.Միրզոյանի, Տ.Մանսուրյանի, Ե.Երկանյանի, Վ.Շարաֆյանի, Ս.Լուսիկյանի եւ այլոց երկերը:

«Սպեղանի» երգչախումբը ձեւավորվել է Ս.Ավթանդիլյանի տարիների համառ եւ անձնուրաց աշխատանքի շնորհիվ: «Իմ փորձն օգնեց ինձ մշակել սեփական մեթոդիկա. դա շնչառական հատուկ վարժություններն են, որոնք ուղղված են երեխայի երգչախմբային հմտությունների զարգացմանը եւ օգտակար են առողջության համար: Բացի դրանից, ես ձգտում եմ արթնացնել երեխայի հուզական աշխարհը, սովորեցնել նրան ընկալել հնչյունը իր ողջ խորությամբ, կենդանի էությամբ, զգալ այդ հնչյունը ծնող ակուստիկ միջավայրը, ինչը եւ դառնում է ամբողջական ստեղծագործության մի մասը: Այդ ամենն օգնում է յուրաքանչյուր երկը մեկնաբանել յուրովի», - պատմում է իր աշխատանքի մասին Ս.Ավթանդիլյանը:

Վերջերս «Սպեղանի» երգչախմբի կատարմամբ լույս տեսավ Կոմիտասի Պատարագի ձայնագրությունը` Հայ եկեղեցու հոգեւոր հայրերի մասնակցությամբ, որին նախորդել է տարիների լարված աշխատանքը: Այն իրագործվել է «Նարեկացի» արվեստի կենտրոնի հիմանդիր Նարեկ Հարությունյանի, ՀՀ Մշակույթի նախարարության եւ VivaCell-MTS ընկերության գլխավոր տնօրեն Ռալֆ Յիրիկյանի աջակցությամբ:

Ճաշակով ձեւավորված երկու խտասալիկներից բաղկացած ալբոմը (ձեւավորումը` Վ.Կարապետյանի եւ Ս.Անտոնյանի), որն ընդգրկում է նաեւ Կոմիտասին եւ Պատարագին նվիրված անհրաժեշտ տեղեկություններն ամփոփող բովանդակալից եռալեզու գրքույկը, արժանի նվեր է ոչ միայն հայ երաժշտության մեծագույն երախտավոր Կոմիտասի 140-ամյակին, այլ նաեւ բոլոր երաժշտասերներին, ովքեր գնահատում են Կոմիտասյան հանճարի այդ գլուխգործոցը:

Հայտնի է, որ Կոմիտասը մշակել է Պատարագը արական խմբի համար, ինչը համահունչ է Հայ առաքելական եկեղեցու դարավոր ավանդույթին: Սակայն հայտնի է նաեւ, որ ձգտելով կատարելության, Կոմիտասն անդրադարձել է Պատարագին իր ողջ ստեղծագործական կյանքի ընթացքում: Նա ունի Պատարագի 18 տարբերակ զանազան կազմերի, այդ թվում եւ խառը երգչախմբի համար: «Սպեղանի» երգչախմբի ձայնագրության արժեքը ոչ միայն նրա բարձրարվեստ մեկնաբանման մեջ է, այլ նաեւ նրանում, որ առաջին անգամ քահանայի եւ սարկավագի երգամասերը, որոնք այդ երաժշտա-ծիսական արարողության կարեւոր եւ անքակտելի մասն են կազմում, կատարում են քահանաներ տեր Նշան Սարգսյանը, տեր Մյուռոն Ադամյանը, սարկավագներ Առնակ Տերտերյանը եւ Արթուր Տիգրանյանը, ինչի արդյունքում իրագործվել է առավելագույնս համարժեք մեկնաբանում: Արժե նշել երգչախմբի կատարման ելեւէջային բացառիկ մաքրությունը, ֆրազավորման եւ ձայնատարության հստակ եւ արտահայտիչ կերպը` միջին ձայների համահավասար գործուն դերակատարումով, ներդաշնակ եւ հավասարակշռված հնչողությունը, ինչը վկայում է խմբավարի տքնաջան ու նախանձախնդիր աշխատանքի եւ մասնագիտական բարձր մակարդակի մասին: Ս.Ավթանդիլյանը նույնությամբ փոխադրել է Կոմիտասի Պատարագը աղջիկների խմբի համար, առավելագույնս պահպանելով ստեղծագործությանը հատուկ հոգեւոր եւ գեղարվեստական մթնոլորտը: Աղջիկների երգչախումբն իր հնչողության որակով նմանվում է այստեղ դիսկանտների, այսինքն` «մանկանց եկեղեցւոյ» երգեցողության հնչողությանը: Դա իրապես հրեշտակաձայն երգեցողություն է, գեղագիտական-գեղարվեստական մի ուսմունքի արտահայտություն, որը դարեր շարունակ ուղղորդել է համաքրիստոնեական երաժշտական մշակույթը, փառաբանելով աստվածային լույսը, շնորհը եւ գեղեցկությունը, եւ որը ծնել է ազգային ուրույն դրսեւորումներ: Ահա այդ դրսեւորումերից են հայոց Պատարագի գեղեցկագույն սրբասացություններն ու երգերը, Պատարագի, որն ինչպես Աստվածաշնչի հայերեն թարգմանությունն է ճանաչվել «թագուհի թարգմանութեանց», այնպես էլ համաքրիստոնեական պատարագների շարքում փայլում է իբրեւ մի գոհար` իր բացառիկ մեղեդիական հարստությամբ եւ ինքնատիպ գեղեցկությամբ:

Սույն ձայնագրությունը լույս է տեսել Գարեգին Բ վեհափառ հայրապետի օրհնությամբ եւ նվիրված է Ղարաբաղյան պատերազմի զոհերի հիշատակին: Խորհրդանշական մի նվիրում, քանի որ «Սպեղանի» երգչախումբը նախապես կազմավորվել էր Արցախյան գոյամարտի նահատակ ազատամարտիկների զավակներից, որոնց համար երգը հիրավի դարձել էր սպեղանի: Իր տարիների անձնվեր աշխատանքի կարեւոր հանգրվան հանդիսացող ձայնագրության համար Սարինա Ավթանդիլյանը իբրեւ բնաբան ընտրել է Գրիգոր Նարեկացու Մատյանի հետեւյալ խոսքերը. «Սպեղանիք զօրաւորք վիրաց անբժշկականաց, դեղք ազդողականք ցաւոց անտեսականաց»...

Երգչախմբի գործունեության տարիների ընթացքում Ս.Ավթանդիլյանն անցել է դժվարին մի ուղի, որը նշանավորվել է ակնառու ստեղծագործական հաղթանակներով եւ միջազգային ճանաչմամբ: Նա մի շարք միջազգային հեղինակավոր խմբերգային կազմակերպությունների անդամ է: Ուժեղ եւ կամային անհատականության տեր, Ս.Ավթանդիլյանը կարողացավ հաղթահարել բոլոր դժվարությունները հաջողության հասնելու ճանապարհինՙ անմնացորդ նվիրվելով խմբերգային արվեստին:

«Սպեղանին» այսօր էլ բազմաթիվ հրավերներ ունի տարբեր միջազգային փառատոներից: Բարեբախտաբար, նրա տաղանդի երկրպագուները եւ համախոհները մշտապես ձգտել են հնարավորինս աջակցել երգչախմբինՙ թույլ չտալով քայքայվել մի քանի անգամ կազմալուծման եզրին հասած այդ հրաշալի համույթին: Դրանց թվում են կոմպոզիտոր Էդ. Միրզոյանը, Հայաստանի կոմպոզիտորների միության նախագահ Ռ.Ամիրխանյանը, ճարտարապետների միության նախագահ Մ.Մինասյանը, ինչպես նաեւ` Հայկական երաժշտական համաժողովը (նախագահ` կոմպոզիտոր Լ.Չաուշյան), «Գոլոս Արմենիի» թերթը, մի շարք երաժշտագետներ եւ շատ ուրիշներ: «Սպեղանի» երգչախմբի կայացման գործում կարեւոր դերակատարում են ունեցել դետրոյտաբնակ բարերար Հերման Խնդիրյանը, Նյու Ջերսիից Նարեկ Հարությունյանը եւ «Գ. Մոմջյան» հիմնադրամի տնօրեն Ռոմեն Կոզմոյանը:

Ցավոք, ներկայումս երգչախմբի աշխատանքը դադարեցված է փորձատեղի եւ ֆինանսավորման բացակայության պատճառով: Հարցեր, որոնք տարիների ընթացքում այդպես էլ չստացան իրենց տեւական լուծումը:

Ինչու Մշակույթի ու Գիտության եւ կրթության նախարարությունները չմիավորեն իրենց ջանքերը Ս.Ավթանդիլյանի վաղեմի երազանքի` Հայաստանում երեխաների երգչախմբային ակադեմիայի ստեղծման համար: Չէ՞ որ արվեստի նվիրյալ լինելը, այն էլ աճող սերնդի դասական երաժշտության վսեմ աշխարհին հաղորդակցման ազնիվ գործում, համազոր է հայրենասիրական սխրանքին: Սարինա Ավթանդիլյանը հավասարապես արժանի է վաստակավոր մանկավարժի եւ արվեստի վաստակավոր գործչի կոչումներին: Նրա բեղմնավոր գործունեությունը, որն ուղղված է նոր, հոգեւոր զարգացած սերնդի դաստիարակությանը, վերջին համերգային ծրագրերն ու հատկապես Կոմիտասի Պատարագի ձայնագրությունը դրա վառ ապացույցն են: n


© AZG Daily & MV, 2009, 2011, 2012, 2013 ver. 1.4